PRZEDMIOTOWY SYSTEM OCENIANIA INFORMATYKA
INFORMATYKA SZKOŁA PODSTAWOWA I GIMNAZJUM
1. Każdy uczeń jest oceniany zgodnie z zasadami sprawiedliwości.
2. Każdy uczeń powinien otrzymać w ciągu semestru minimum cztery oceny.
3. Elementy oceniania:
_ Prawidłowa postawa w trakcie pracy przy komputerze z natychmiastowym
zwracaniem uwagi na wady postawy;
_ Styl pracy ucznia podczas lekcji (w ocenie uwzględniany jest stopień
zaangażowania ucznia w wykonywanie zadania);
_ Ogólny efekt pracy widoczny na ekranie lub na wydruku;
_ Radzenie sobie z wykonywaniem ćwiczenia – prawidłowość jego wykonania;
_ Zapisanie pracy pod podaną nazwą i we właściwym miejscu;
_ Estetyczny wygląd pracy;
_ Stopień biegłości w posługiwaniu się sprzętem i oprogramowaniem;
_ Aktywność w trakcie lekcji i udział w dyskusjach o rozwiązywanych
problemach.
4. Sprawdzanie wiadomości i umiejętności uczniów:
Forma aktywności Jak często Uwagi
Ćwiczenia wykonywane
w trakcie lekcji
W zasadzie na każdej lekcji Sprawdzane są wyniki pracy
Praca na lekcji Na każdej lekcji Sprawdzanie: sposób pracy, aktywność,
przestrzeganie zasad bezpiecznej pracy
Odpowiedzi ustne,
udział w dyskusjach
Czasami
Kartkówki, sprawdziany Rzadko lub wcale
Prace domowe Czasami Nie wymagają użycia komputera
Referaty, opracowania Głównie w ramach realizacji
projektów (ciągów lekcji)
Przygotowanie do lekcji Wtedy, gdy potrzebne Zwracanie uwagi na pomysły
i przygotowane materiały do pracy na
lekcji
Udział w konkursach Nieobowiązkowo Wpływa na podniesienie oceny
5. Opis wymagań, które trzeba spełnić, aby uzyskać daną ocenę:
Ocena celująca
Uczeń samodzielnie wykonuje na komputerze wszystkie zadania z lekcji i zadania
dodatkowe. Jego wiadomości i umiejętności wykraczają poza te, które są zawarte
w programie informatyki. Jest aktywny na lekcjach i pomaga innym. Ćwiczenia
na, lekcji wykonuje bezbłędnie, trzeba dostarczać mu dodatkowych, trudniejszych
zadań. Bierze udział w konkursach informatycznych, przechodząc w nich poza
etap wstępny. Wykonuje dodatkowe prace informatyczne, takie jak:
2
przygotowanie materiałów pomocniczych na komputerze, pomoc innym
nauczycielom w wykorzystaniu komputera na ich lekcjach.
Ocena bardzo dobra
Uczeń samodzielnie wykonuje na komputerze wszystkie zadania z lekcji.
Opanował wiadomości i umiejętności zawarte w programie informatyki. Na
lekcjach jest aktywny, pracuje systematycznie i potrafi pomagać innym w pracy.
Zawsze kończy wykonywane na lekcji ćwiczenia i wykonuje je bezbłędnie.
Ocena dobra
Uczeń samodzielnie wykonuje na komputerze nie tylko proste zadania. Opanował
większość wiadomości i umiejętności, zawartych w programie informatyki. Na
lekcjach pracuje systematycznie i wykazuje postępy. Prawie zawsze kończy
wykonywane na lekcji ćwiczenia i wykonuje je niemal bezbłędnie.
W przypadku niższych stopni istotne jest to, czy uczeń osiągnął podstawowe
umiejętności wymienione w podstawie programowej, czyli:
• Posługiwanie się komputerem w przystosowanym dla ucznia środowisku
sprzętowym i programistycznym.
• Opracowywanie za pomocą komputera prostych tekstów, rysunków, motywów.
• Korzystanie z różnorodnych źródeł i sposobów zdobywania informacji oraz jej
przedstawiania i wykorzystania.
• Stosowanie komputerów do wzbogacania własnego uczenia się i poznawania
różnych dziedzin.
Ocena dostateczna
Uczeń potrafi wykonać na komputerze proste zadania, czasem z niewielką pomocą.
Opanował wiadomości i umiejętności na poziomie nieprzekraczającym wymagań
zawartych w podstawie programowej informatyki. Na lekcjach stara się
pracować systematycznie, wykazuje postępy. W większości wypadków kończy
wykonywane na lekcji ćwiczenia.
Ocena dopuszczająca
Uczeń czasami potrafi wykonać na komputerze proste zadania, opanował część
umiejętności zawartych w podstawie programowej. Na lekcjach pracuje
niesystematycznie, jego postępy są zmienne, nie kończy niektórych
wykonywanych ćwiczeń.
3
Ocena niedostateczna
Może być konsekwencją daleko idących zaniedbań w pracy ucznia, gdy nie
opanował on podstawowych umiejętności zawartych w podstawie programowej
oraz nie zdobył wiadomości i umiejętności niezbędnych dla kontynuowania nauki
na wyższym poziomie.
6. Uczeń może poprawić ocenę wykonując powtórnie najgorzej ocenione zadania
(lub zadania podobnego typu) w trakcie dodatkowych zajęć poza lekcją (np.
w godzinach kiedy pracownia jest otwarta) lub w domu, jeśli jest taka możliwość
i można wierzyć, że będzie pracować samodzielnie.
7. Aktywność ucznia podlega ocenie. Za poprawną odpowiedź w czasie lekcji, do
której uczeń zgłasza się sam otrzymuje „+”.
8. Za brak przygotowania do lekcji, uczeń otrzymuje „-”. Brak przygotowania do
lekcji uczeń zgłasza po dzwonku, przed rozpoczęciem lekcji.
9. Za zgromadzenie trzech „+” uczeń otrzymuje ocenę bardzo dobrą, a za
zgromadzenie trzech „-” ocenę niedostateczną.
10.W przypadku opuszczenia przez ucznia co najmniej 25% zajęć edukacyjnych
nauczyciel może wyznaczyć mu pisemny sprawdzian frekwencyjny z materiału
realizowanego w okresie nieobecności ucznia.
11.O ocenach ucznia nauczyciel informuje rodziców (prawnych opiekunów)
między innymi dokonując wpisu do:
1) zeszytów przedmiotowych,
2) dzienniczka ucznia.
12.KaŜdy uczeń ma prawo do otrzymania dodatkowych ocen za wykonanie prac
nadobowiązkowych i udział w konkursach.
13.Uzyskane oceny w poszczególnych formach aktywności ucznia stanowią
podstawę oceny śródrocznej lub końcowej. Oceny mają różne wagi. Ocena
semestralna lub końcowa nie jest średnią ocen cząstkowych.
14.Informacje o przewidywanych ocenach klasyfikacyjnych śródrocznych lub
rocznych dla ucznia przekazywane są uczniowi ustnie na tydzień przed
śródrocznym i rocznym klasyfikacyjnym zebraniem Rady Pedagogicznej.
System.String[]