HAROMONOGRAM KONSULTACJI W ROKU SZKOLNYM 2023/2024 NAUCZYCIELI  Z RODZICAMI I UCZNIAMI

- w razie potrzeby prosimy o ustalanie terminów spotkań z nauczycielami poprzez dziennik elektroniczny.

grant22pomoc psycho12

Regulamin rekrutacji do projektu.

Klauzule informacyjne. 

Szczegółowe informacje o zasadach przeprowadzania egzaminu ósmoklasisty są dostępne tutaj. Poniżej podajemy informacje najważniejsze.

W 2023 r. i w 2024 r. egzamin ósmoklasisty obejmuje wiadomości i umiejętności określone w wymaganiach egzaminacyjnych dla trzech przedmiotów egzaminacyjnych, tj. języka polskiego, matematyki i języka obcego nowożytnego.

Od roku 2025 egzamin ósmoklasisty będzie obejmował wiadomości i umiejętności określone w podstawie programowej kształcenia ogólnego dla klas I–VIII.

Po raz pierwszy egzamin ósmoklasisty został przeprowadzony w roku szkolnym 2018/2019.

Do egzaminu ósmoklasisty przystępują:

  • uczniowie VIII klasy szkoły podstawowej
  • uczniowie szkół artystycznych realizujących kształcenie ogólne w zakresie szkoły podstawowej – w klasie, której zakres nauczania odpowiada klasie VIII szkoły podstawowej.

Egzamin ósmoklasisty jest egzaminem obowiązkowym, co oznacza, że każdy uczeń musi do niego przystąpić, aby ukończyć szkołę. Nie jest określony minimalny wynik, jaki uczeń powinien uzyskać, dlatego egzaminu ósmoklasisty nie można nie zdać.

Egzamin ósmoklasisty jest przeprowadzany w formie pisemnej.

Ósmoklasista przystępuje do egzaminu z trzech przedmiotów obowiązkowych, tj.:

  1. języka polskiego
  2. matematyki
  3. języka obcego nowożytnego.

Ósmoklasista przystępuje do egzaminu z jednego z następujących języków obcych nowożytnych: angielskiego, francuskiego, hiszpańskiego, niemieckiego, rosyjskiego lub włoskiego. Uczeń może wybrać tylko ten język, którego uczy się w szkole w ramach obowiązkowych zajęć edukacyjnych.

Przebieg egzaminu ósmoklasisty

Egzamin ósmoklasisty odbywa się w maju. Uczeń, który z przyczyn losowych lub zdrowotnych nie ‎przystąpi do egzaminu w tym terminie, przystępuje do niego w czerwcu.‎

Egzamin ósmoklasisty jest przeprowadzany przez trzy kolejne dni:

  1. pierwszego dnia – egzamin z języka polskiego, który trwa 120 minut
  2. drugiego dnia – egzamin z matematyki, który trwa 100 minut
  3. trzeciego dnia – egzamin z języka obcego nowożytnego, który trwa 90 minut.

Na egzamin uczeń przynosi ze sobą wyłącznie przybory do pisania: pióro lub długopis ‎z czarnym tuszem/atramentem, a w przypadku egzaminu matematyki również linijkę. ‎

Na egzaminie nie można korzystać z kalkulatora oraz słowników. Nie wolno także przynosić ‎i używać żadnych urządzeń telekomunikacyjnych.‎

Zadania na egzaminie ósmoklasisty

W arkuszu egzaminacyjnym ‎z każdego przedmiotu znajdą się zarówno zadania ‎zamknięte (tj. takie, w których uczeń wybiera jedną odpowiedź z kilku podanych), jak i zadania otwarte (tj. takie, w których uczeń samodzielnie formułuje odpowiedź). ‎

Przykładowe zadania wraz z rozwiązaniami można znaleźć w informatorach o egzaminie ósmoklasisty z poszczególnych przedmiotów (dostępne są aneksy do tych informatorów obowiązujące w latach szkolnych 2022/2023 oraz 2023/2024), w przykładowych arkuszach egzaminacyjnych, w arkuszach z egzaminów próbnych, w zestawach powtórzeniowych zadań egzaminacyjnych oraz w arkuszach wykorzystanych do przeprowadzenia egzaminu ósmoklasisty w latach 2019–2022.

Wyniki i zaświadczenia

W 2024 r. uczniowie poznają swoje wyniki 3 lipca oraz każdy uczeń otrzyma zaświadczenie o szczegółowych ‎wynikach egzaminu ósmoklasisty. Na zaświadczeniu podany będzie wynik procentowy oraz wynik na skali ‎centylowej dla egzaminu z każdego przedmiotu.

Wynik procentowy to odsetek punktów (zaokrąglony do liczby całkowitej), które uczeń ‎zdobył za zadania z danego przedmiotu.

Wynik centylowy to odsetek liczby ósmoklasistów (zaokrąglony do liczby całkowitej), którzy ‎uzyskali z egzaminu z danego przedmiotu wynik taki sam lub niższy niż zdający.

Na przykład uczeń, który z języka polskiego uzyskał 78% punktów możliwych do zdobycia ‎‎(wynik procentowy), dowie się z zaświadczenia, że wynik taki sam lub niższy uzyskało ‎‎73% wszystkich zdających (wynik centylowy), co oznacza, że wynik wyższy uzyskało ‎‎27% zdających. Wynik centylowy umożliwia porównanie swojego wyniku z wynikami ‎uczniów w całym kraju.

Wyniki egzaminacyjne są ostateczne i nie mogą być podważone na drodze sądowej.‎

Informacje dodatkowe

EGZAMIN ÓSMOKLASISTY W JĘZYKU MNIEJSZOŚCI NARODOWEJ, MNIEJSZOŚCI ETNICZNEJ ‎I JĘZYKU REGIONALNYM

Uczniowie szkół lub oddziałów, w których zajęcia są prowadzone w języku mniejszości ‎narodowej, języku mniejszości etnicznej lub języku regionalnym, rozwiązują zadania ‎z matematyki w języku polskim albo w języku danej mniejszości narodowej, mniejszości ‎etnicznej lub w języku regionalnym. Stosowną deklarację rodzice (prawni opiekunowie) ‎ucznia składają do 30 września roku szkolnego, w którym jest przeprowadzany egzamin.‎

‎EGZAMIN ÓSMOKLASISTY Z JĘZYKA OBCEGO NOWOŻYTNEGO

Rodzice (prawni opiekunowie) ucznia nie później niż do 30 września roku szkolnego, ‎w którym jest przeprowadzany egzamin, składają dyrektorowi szkoły pisemną deklarację ‎o przystąpieniu do egzaminu z jednego z języków obcych nowożytnych, ‎którego uczeń uczy się w szkole jako przedmiotu obowiązkowego. Osoby ‎pełnoletnie składają taką deklarację samodzielnie.‎

UPRAWNIENIA LAUREATÓW I FINALISTÓW KONKURSÓW

Uczeń, który jest laureatem lub finalistą olimpiady przedmiotowej wymienionej w wykazie olimpiad lub laureatem konkursu ‎przedmiotowego o zasięgu wojewódzkim lub ponadwojewódzkim, organizowanych ‎z zakresu jednego z przedmiotów objętych egzaminem ósmoklasisty, jest zwolniony ‎z egzaminu z danego przedmiotu. Zwolnienie jest równoznaczne z uzyskaniem ‎z przedmiotu najwyższego wyniku.‎

‎UPRAWNIENIA UCZNIÓW ZE SPECJALNYMI POTRZEBAMI EDUKACYJNYMI

Uczniowie ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, w tym uczniowie niepełnosprawni, ‎niedostosowani społecznie oraz zagrożeni niedostosowaniem społecznym, uczniowie, o których mowa w art. 165 ust. 1 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (cudzoziemcy), oraz uczniowie – obywatele Ukrainy przystępują do ‎egzaminu ósmoklasisty w warunkach i/lub formach dostosowanych do ich potrzeb. Szczegółowe ‎informacje dotyczące dostosowań są ogłaszane w komunikacie o dostosowaniach.

 

Link do strony Centralnej Komisji Egzaminacyjnej

Termin egzaminu ósmoklasisty

Komunikat dyrektora Centralnej Komisji Egzaminacyjnej z 19 sierpnia 2022 r. w sprawie materiałów i przyborów pomocniczych

Komunikat o dostosowaniach do egzaminu 

Przykładowe arkusze egzaminacyjne

LABORATORIA PRZYSZŁOŚCI 

Logo ministerstwo poziom PL

logo Laboratoria Przyszłości poziom kolor

Czerwiec 

Dzień Dziecka w kl.III

1 czerwca 2023 r. klasa III obchodziła Klasowy Dzień Dziecka. Na uczniów czekało mnóstwo ciekawych atrakcji min. gry i zabawy, loteria fantowa, modelowanie  balonów oraz puszczanie ogromnych baniek mydlanych. Nie mogło zabraknąć również słodkich poczęstunków.


W związku z tym w ramach programu „LABORATORIA PRZYSZŁOŚĆI”  klasa III przygotowywała smaczne gofry z bitą śmietaną i owocami. W trakcie przygotowania wytworów kulinarnych wykorzystaliśmy następujący sprzęt zakupiony w ramach programu „Laboratorium Przyszłości”: gofrownice, mikser, stolnice, deski do krojenia, noże kuchenne, sztućce oraz miski, talerze, talerzyki oraz fartuszki. Przygotowanie posiłków poprzedziło przypomniane zasad higieny osobistej oraz bezpieczeństwa w pomieszczeniu kuchennym. 

 Zdjęcialogo govtech

 

Pasowanie na czytelników biblioteki szkolnej kl. I-III

Dnia 13.06.2023 r. w naszej Szkole odbyło się uroczyste Pasowanie na Czytelnika Biblioteki szkolnej uczniów klasy I-III. Dla uczniów nadszedł kolejny ważny dzień, wszyscy stali się prawdziwymi czytelnikami naszej szkolnej biblioteki. Głównym celem uroczystości było zachęcenie uczniów do korzystania z biblioteki szkolnej, wypożyczania książek oraz nieustannego rozwijania umiejętności czytania.

Specjalnie na tę okazję zostały przygotowane zadania, podczas których uczniowie odgadywali bajkowe zagadki, które sprawdziły ich znajomość bohaterów baśni i bajek. Był Czerwony Kapturek, Śpiąca Królewna, Jaś i Małgosia, Kopciuszek oraz Królowa Śniegu. Następnie uczniowie zmagali się z wierszami Jana Brzechwy i Juliana Tuwima – dopasowywali tytuły wierszy do odpowiednich ich fragmentów.

Po takim wprowadzeniu przyszli czytelnicy w obecności bibliotekarza i wychowawcy klasy złożyli uroczyste przyrzeczenie, że będą kochać i szanować książki, korzystać z ich mądrości
i sumiennie wypełniać obowiązki czytelnika.

Po przyrzeczeniu nastąpiło uroczyste pasowanie na czytelnika. Nasi nowi czytelnicy otrzymali pamiątkowe dyplomy i zakładki do książek, które będą im przypominały o tym uroczystym wydarzeniu.

Spotkanie przebiegło w miłej i przyjaznej atmosferze. Po takim wspólnym spotkaniu biblioteka będzie kojarzyła się najmłodszym czytelnikom z miejscem bezpiecznym, przyjaznym, radosnym, gdzie uczniowie są zawsze mile widziani.

Do wykonania dyplomów czytelnika biblioteki szkolnej bardzo pomocna była laminarka wraz z foliami do laminacji, które zakupiliśmy w ramach programu „LABORATORIA PRZYSZŁOŚĆI”.

Zdjęcia 

Żegnamy rok szkolny 2022/2023

Rok szkolny 2022/2023 przeszedł już do historii. 23. czerwca uczniowie, rodzice, nauczyciele, pracownicy szkoły oraz Pani Dyrektor zgromadzili się tłumnie w hali sportowej, by podsumować i nagrodzić starania uczniów w minionym roku szkolnym. Uroczystość swą obecnością uświetnił wójt gminy Brzeźnica pan Bogusław Antos, który pogratulował zgromadzonym wyników w nauce oraz życzył wszystkim odpoczynku i spokojnych wakacji.

Dyrektor Szkoły pani Beata Chmielowska wręczyła uczniom dyplomy wzorowego ucznia, świadectwa z wyróżnieniem, nagrody i statuetki za wyniki w nauce. Uczniowie nagrodzeni zostali również za aktywną pracę w samorządzie szkolnym, wolontariacie oraz za działalność artystyczną.

Klasa VIII podziękowała Pani Dyrektor, Wychowawcy, Nauczycielom oraz Rodzicom za osiem lat wspólnej nauki, trud wychowania, wzajemną współpracę oraz wsparcie w różnych sytuacjach. Słowa pożegnania i powodzenia nasi absolwenci usłyszeli również od żegnających ich uczniów klasy VII.

Na końcu w humorystycznym programie artystycznym przygotowanym przez uczniów klasy IV, VI i VIII pożegnaliśmy nauczycieli i pracowników szkoły, którzy rozstają się z naszą placówką: panią Jolantę Kądziołę, pana Pawła Wadowskiego, panią Irenę Czyżowską oraz pana Józefa Bobaka. Pani Dyrektor w imieniu całej społeczności szkolnej oraz przedstawiciele Rady Rodziców podziękowali odchodzącym nauczycielom oraz pracownikom szkoły za wspólne lata spędzone w murach placówki oraz życzyli powodzenia na dalszym etapie życia.

A jaki był miniony rok szkolny? Na pewno przyniósł wiele wyzwań. Był to też pierwszy rok nauki od czasu wybuchu pandemii nieprzerwany nauczaniem zdalnym. Nauczyciele w związku z tym wiele uwagi poświecili na integrację zespołów klasowych, dlatego też organizowali dla swoich wychowanków wycieczki, które sprzyjały wspólnej zabawie i pracy w grupie. Były to m.in. wyjazdy do parku rozrywki Energylandia (dwukrotnie), mikołajkowy wyjazd do kina, wyjazd na musical „Mały Książę”, zabawa w parku trampolin GO Jump oraz piesza wycieczka ścieżką ornitologiczną na wapiennik. Nasi uczniowie korzystali również z wyjazdów zorganizowanych przez szkolną świetlicę – były to wycieczki do Warszawy, Wrocławia oraz kolonia w Pogorzelicy (dwukrotnie).

Naszą szkołę odwiedzały również grupy, dzięki którym uczniowie mogli uczestniczyć
w ciekawych widowiskach: pokazie historycznym „Rekonstrukcja II wojny światowej”, mobilnym planetarium oraz koncercie muzyki filmowej.

Integracja to również wspólne uroczystości i takich również nie zabrakło w naszej szkole. Wspólne przygotowywanie posiłków, pikniki, pieczenie i sprzedaż słodkości w związku
z organizowanymi akcjami charytatywnymi, dyskoteki szkolne, apele z okazji świąt państwowych, koncert kolęd w kościele, spotkania z seniorami oraz jasełka dla całej społeczności lokalnej to tylko najważniejsze z wielu wydarzeń, które odbyły się w naszej szkole. Dzięki takim uroczystościom wielokrotnie pokazaliśmy, że razem możemy więcej.

W minionym roku szkolnym nasi uczniowie wzięli również udział w licznych konkursach. Zdobywali dyplomy, nagrody i wyróżnienia na różnych etapach.

  • Gminny Konkurs Plastyczny „Pani Jesień” – Lena Młodzik (kl. I) – I miejsce, Karolina Tkaczyk (kl. II) – II miejsce, wyróżnienie – Anna Wolarek, Leon Stybak, Aleksander Kozub, Zofia Kozioł (kl. I), Dorian Jędrocha (kl. II) oraz I miejsce dla klasy II.
  • Gminny Konkurs Kolęd i Pastorałek – I miejsce dla zespołu z klasy IV: Leon Jędra, Wiktoria Szydłowska, Oliwia Mikołajek, Milena Wawro, Anna Kutermak; III miejsce - Leon Jędra.
  • Gminny XX Przegląd Ozdób Wielkanocnych – „Wielkanocne Zwyczaje Pędzlem Malowane” – Leon Stybak – III miejsce, Lena Młodzik – wyróżnienie (kl. I), Kacper Dzidek – II miejsce, Kacper Tyrybon – II miejsce (kl. II).
  • Gminny Konkurs Profilaktyczny „Jestem szczęśliwy, żyję zdrowo” – Kacper Dzidek – I miejsce (kl. II), Jan Kret – II miejsce, Antonina Zwierz – III miejsce (kl. I).
  • XV dziecięcy festiwal Piosenki „ O Pluszowego Misia” w Spytkowicach – Franciszek Jędra – III miejsce (kl. I).
  • Konkurs na zakładkę do książki organizowany przez Szkołę w Sosnowicach – Anna Wolarek – III miejsce, Dorian Jędrocha III miejsce (kl. II), Zuzanna Mozgała – wyróżnienie (kl. II).
  • Ogólnopolski Konkurs Matematyczny – „Puchacz Piotr" - udział Doriana Jędrochy (kl. II) w etapie rejonowym.
  • Ogólnopolski Konkurs Matematyczny - "Alfik matematyczny" – Milena Buszek – 11 miejsce w woj. małopolskim (kl. V).
  • Udziału w XXI Festiwalu Artystycznym "TALENTY" w Wadowicach: Kacper Dzidek i Kacper Tyrybon (kl. II).
  • Gminny Konkurs Recytatorski: II miejsce Kacper Tyrybon, III miejsce Kacper Dzidek (kl. II), Amelia Rybarczyk (kl. VI) – wyróżnienie.
  • „XI Gminny Turniej Sprawnościowy” dla uczniów z klas II i III SP – II miejsce dla klasy II.
  • Gminny Konkurs Plastyczny „W Tradycji Bożonarodzeniowej Symbole Świąt – Bombka Świąteczna dla Oliwierka” – „Super wyróżnienie” - Kacper Tyrybon (kl. II).
  • Międzynarodowy konkurs „Kangur matematyczny 2023” – wyróżnienia zdobyli: Paweł Prochownik (kl. III), Krzysztof Boczoń (k. IV), Nikodem Brania (kl. V), Aleksandra Uchacz (kl. VI), Franciszek Tomski (kl. VIII).
  • Małopolski Konkurs Matematyczny: Emilia Książek, Kacper Kozioł (kl. VIII) – etap rejonowy.
  • „MALARSKIE FOTO D’RAMY 2022, CZYLI ŻYWE OBRAZY W OBIEKTYWIE” - I miejsce dla Malwiny Kutermak i Zuzanny Miśkiewicz (kl. IV), Antoni Luzar (kl. V) – wyróżnienie, Zuzanna Szydłowska, Daria Kozioł, Ewelina Gleń (kl. VII) – wyróżnienie.
  • Konkurs na maskotę Banku Spółdzielczego – Natalia Stachura (kl. V) – wyróżnienie.
  • Ogólnopolski konkurs z j. angielskiego ‘Forget-me-not’ – Milena Buszek (kl. V) – wyróżnienie.
  • „I Gminny Interaktywny Konkurs Języka Angielskiego” – Emilia Książek (kl. VIII) – II miejsce.
  • „XXX Ogólnopolska Olimpiada Zdrowia PCK” – Natalia Srokosz (kl. VIII) – II miejsce w etapie rejonowym.

Szkoła uczestniczyła również w programie „Laboratoria Przyszłości”, którego celem jest unowocześnienie współczesnych szkól poprzez wyposażenie placówek w pomoce dydaktyczne najnowszej generacji, budowanie kompetencji przyszłości, rozwijanie talentów i praktycznych umiejętności uczniów. Dzięki udziale w programie szkoła otrzymała m.in. drukarkę 3D, aparat fotograficzny, sprzęt kuchenny i wiele innych rzeczy, z których uczniowie korzystają podczas zajęć. 

To tylko niektóre z działań w minionym roku szkolnym, który był czasem intensywnej nauki, integracji i rozwoju. Dziękujemy wszystkim, którzy wspierali naszych uczniów w osiąganiu ich celów. Do zobaczenia we wrześniu!

Podczas uroczystości zakończenia roku szkolnego wykorzystaliśmy sprzęt nagłaśniający oraz aparat fotograficzny zakupione w ramach programu LABORATORIA PRZYSZŁOŚCI.

Zdjęcia

 

 

 

MAJ

Program słowno-muzyczny z okazji Święta Konstytucji 3 Maja

Z okazji zbliżających się świąt majowych klasy I, II, III, IV, VI, VIII zaprezentowały program słowno-muzyczny, poświęcony rocznicy uchwalenia Konstytucji 3 maja z 1791 r.

W realizacji tego przedsięwzięcia pomógł sprzęt nagłaśniający wraz z mikrofonami oraz zestaw do konstruowania teł pozyskany w ramach programu „Laboratoria przyszłości”,

z których korzystano również podczas prób do przedstawienia. Występ został uwieczniony aparatem fotograficznym oraz kamerą pochodzącą z wyżej wymienionego programu.

ZDJĘCIA

 

Lekcje fizyki  w klasie VII i VIII

Na lekcjach fizyki w klasie VII i VIII każdy z uczniów miał możliwość samodzielnie budować i sprawdzać działanie obwodów połączonych ze sobą szeregowo, równolegle lub w sposób mieszany. Te ciekawe dla uczniów lekcje odbyły się dzięki zakupionym w ramach programu „Laboratoria przyszłości” zestawom edukacyjnym do montażu obwodów elektrycznych.

Na początku uczniowie zapoznali się z zawartością zestawu, do czego służą jego poszczególne elementy. Przykładowe schematy przedstawione w instrukcji zawierały opisy wyjaśniające zasadę ich działania. Budując obwody emitujące efekty świetlne, mechaniczne itp. dzieci dowiedziały się, jak działają elementy elektryczne. Uczniowie budowali też odwody według własnego pomysłu.

Zestaw pozwolił na poznanie i praktyczne zastosowanie obwodu zamkniętego
i otwartego prądu elektrycznego. Umożliwił rozwijanie umiejętności samodzielnego myślenia oraz zdolności manualnych uczniów.  

Uczniowie byli zainteresowani w czasie lekcji, chętnie pracowali pod opieką nauczyciela. Poprzez twórczą „zabawę” materiał dotyczący budowy i działania obwodów elektrycznych został utrwalony.

Zdjęcia 

 

 

 

KWIECIEŃ

Uroczystość upamiętniająca postać papieża Jana Pawła II

To już 18 lat odkąd odszedł papież Jan Paweł II - niezwykły Polak, a zarazem wyjątkowy człowiek, który swoją modlitwą, dobrocią, miłością i niestrudzoną pracą wpisał się na trwałe w karty historii Polski i Kościoła. Z tej okazji Mali Giganci wraz z wychowawcami przygotowali piękną uroczystość upamiętniającą postać papieża Polaka.

W czasie uroczystości wykorzystano sprzęt nagłośniający i mikrofony zakupiony w ramach programu „Laboratoria Przyszłości”.

Zdjęcia

 

Laboratoria Przyszłości - Marzec 2023

logo Laboratoria Przyszłości poziom kolor

Kulinarne zajęcia wychowawcze w kl.VII.

W ramach programu „LABORATORIUM PRZYSZŁOŚĆI”  uczniowie klasy VII naszej szkoły przygotowywali tortille w zorganizowanych w dniu 02 marca 2023r. zajęciach kulinarnych w ramach zajęć z wychowawcą.

Wykorzystaliśmy sprzęt zakupiony w ramach programu  „Laboratorium Przyszłości”: lodówkę, opiekacze, deski do krojenia, noże kuchenne, sztućce oraz naczynia - miski, talerzyki, kubki. Przed przygotowaniem posiłków przypomniane zostały zasady higieny osobistej podczas przyrządzania i spożywania posiłków. Uczniowie przed rozpoczęciem zajęć założyli fartuszki kuchenne zakupione w ramach programu. Uczniowie chętnie przystąpili do zajęć kulinarnych, w czasie których doskonaliliśmy umiejętności bezpiecznego posługiwania się sprzętem AGD ułatwiającym pracę w kuchni, umiejętności samodzielnego przygotowywania posiłków, kulturalnego zachowywania się przy stole, umiejętności współpracy w grupie.  Każdy wykonał tortillę według własnego pomysłu. Podsumowaniem wysiłków kulinarnych była wspólna degustacja pyszności stworzonych przez uczniów oraz zachwyt nad smakami i aromatami. Podczas zajęć kulinarnych celem była także integracja zespołu klasowego.

Zdjęcia

 

Zajęcia kulinarne w kl.V.

Klasie 5 tak spodobało się wykorzystywanie sprzętu z Laboratorium Przyszłości, że ponownie je wykorzystali, tym razem do zrobienia wrapów. W ruch poszły sztućce kuchenne, opiekacz, fartuszki, deski do krojenia oraz czajnik elektryczny..

Zdjęcia- ze strony link Klasa 5 - STRONA GŁÓWNA (szkolalaczany.pl)

 

Laboratoria Przyszłości - Luty 2023

Jasełkowe spotkania

W piątek 27.01.2023 r., czyli ostatni dzień szkoły tuż przed rozejściem się na ferie zimowe, nasza szkoła wypełniła się gośćmi, która na tę okoliczność przybrała świąteczny nastrój pełen muzyki i kolęd, zapachu ciasta oraz atmosfery magii i tajemniczości za sprawą kostiumów oraz pięknej dekoracji.

W głowach młodych aktorów, solistów, tancerzy oraz wszystkich osób zaangażowanych
w przedstawienie pojawiło się mnóstwo pytań i wątpliwości. Czy nikt z występujących nie zapomni kwestii? Czy wszystko się uda? Czy widzowie będą łaskawi i obdarzą nas brawami? Czy przekażemy wrażliwość, mądrość opowiadanej historii i moc pozytywnej energii?

O godzinie 10.00 rozpoczął się pierwszy występ, na którym gościliśmy podopiecznych Domu Seniora w Łączanach. Pani Dyrektor powitała zgromadzonych, a Szkolne Koło Wolontariatu zadbało o przygotowanie poczęstunku.

Po południu na spektakl została zaproszona cała społeczność Łączan. Rodzice, dziadkowie, absolwenci i bliscy naszych aktorów zjawili się tłumnie, by podziwiać to, nad czym przedszkolaki i uczniowie naszej Szkoły pracowali w ostatnim czasie. O godzinie 17.00 Pani Dyrektor przywitała gości, a Rada Rodziców zadbała o słodki poczęstunek dla wszystkich. Publiczność nagrodziła występujących gromkimi brawami.

Spektakl łączył w sobie elementy kultury żywego słowa, muzyki, śpiewu oraz tańca. Wzięli
w nim udział przedszkolaki i uczniowie każdej klasy, zarówno najmłodsi wychowankowie przedszkola, jak i najstarsi uczniowie Zespołu Szkolno-Przedszkolnego w Łączanach.

Doświadczenie zabawy w teatr nauczyło wiele dobrego naszych aktorów: kreatywności, umiejętności zrozumienia postaci, którą grali, ćwiczenia pamięci, podejmowania ryzyka, odpowiedzialności, systematyczności, współpracy w grupie, przełamania strachu i braku pewności siebie oraz wiele innych, ważnych rzeczy.

Dziękujemy wszystkim osobom zaangażowanym w zorganizowanie przedsięwzięcia. Rodzicom dziękujemy za przygotowanie strojów. Mamy nadzieję, że na kolejnych jasełkach widzimy się za rok.

W realizacji tych przedsięwzięć pomógł nam sprzęt nagłaśniający wraz z mikrofonami oraz zestaw do konstruowania teł pozyskany w ramach programu Laboratoria przyszłości,
z którego korzystaliśmy również podczas prób do przedstawienia.

Przebieg spotkań jasełkowych został uwieczniony aparatem fotograficznym oraz kamerą pochodzącą z wyżej wymienionego programu.

Zdjęcia

Smaczne zajęcia wychowawcze w kl.V.

Na godzinie wychowawczej klasa 5 korzystała z Laboratoriów Przyszłości w celu przygotowania zdrowych przekąsek na ciepło. Podczas pracy wykorzystaliśmy opiekacze do kanapek, talerzyki, sztućce, fartuszki kuchenne.

Zdjęcie 

Pieczenie faworków

Z okazji zbliżającego się Tłustego Czwartku uczniowie klasy IV pod opieką nauczyciela-opiekuna Samorządu Uczniowskiego wykonali pyszne faworki, których walory smakowe docenili uczniowie naszej Szkoły, ponieważ faworki szybko zaniknęły z talerzy i było dużo chętnych na więcej faworków. Z pewnością taką akcję powtórzymy za rok…

Podczas wykonania i pieczenia faworków wykorzystaliśmy sprzęt i materiały zakupione w ramach „Laboratoriów Przyszłości”- kuchenkę elektryczną, stolnice, wałki, miseczki, wagi kuchenne, garnki, sztućce, sitka oraz fartuszki. Produkty na wykonanie faworków zapewnił Samorząd Uczniowski.

Zdjęcia 

Dyskoteka karnawałowo-walentynkowa

Dnia16.02.2023r. odbyła się szkolna dyskoteka karnawałowo-walentynkowa zorganizowana przez Samorząd Uczniowski. w czasie której korzystaliśmy z zakupionego sprzętu nagłaśniającego w ramach Laboratoriów Przyszłości. Wybraliśmy Króla i Królową walentynek, jedliśmy pączki jako przekąskę na Tłusty Czwartek, hucznie imprezowaliśmy na koniec karnawału oraz wspólnymi silami Samorządu Uczniowskiego i Szkolnego Koła Wolontariatu słaliśmy pomoc Afryce.

Zdjęcia

Zimowa herbatka w klasie V

W ramach integracji klasowej klasa 5 zrobiła herbatkę zimową. Do tego celu wykorzystaliśmy sprzęt z Laboratoriów Przyszłości.

Zdjęcia 

 

 

Zajęcia kulinarne na lekcji techniki i zajęć z wychowawcą w kl.IV

Klasa IV pod czujnym okiem nauczycieli wykonywała smaczne tortille według własnego pomysłu. Wykorzystaliśmy sprzęt zakupiony w ramach programu  „Laboratoria Przyszłości”: patelnie, deski do krojenia, noże kuchenne, miski, sztućce oraz talerzyki. Przed przygotowaniem posiłków przypomniane zostały zasady higieny osobistej podczas przyrządzania i spożywania posiłków. Uczniowie przed rozpoczęciem zajęć założyli fartuszki kuchenne zakupione w ramach programu. Dzieci chętnie przystąpiły do zajęć kulinarnych,
w czasie których doskonaliliśmy umiejętności bezpiecznego posługiwania się sprzętem oraz umiejętności samodzielnego przygotowywania posiłków, kulturalnego zachowywania się przy stole, umiejętności współpracy w grupie. Każdy wykonał tortille według własnego pomysłu. Najprzyjemniejszą częścią zajęć była wspólna degustacja. Wszystkim tortille bardzo smakowały!!!

Zdjęcia

Aby uwiecznić wszystkie działania prowadzone w naszej szkole wykorzystaliśmy aparat lub kamerę zakupioną w ramach „Laboratoriów Przyszłości”.

Laboratoria Przyszłości - Styczeń 2023

Szkolne jasełka

Tradycją naszej szkoły, choć przerwaną pandemią, od zawsze były coroczne jasełka przygotowywane przez uczniów pod opieką nauczycieli. W tym roku na szczęście udało nam się wróć do tego zwyczaju.

22 grudnia, tuż po spotkaniach wigilijnych w klasach, wszyscy zgromadzili się w hali sportowej, w której miało odbyć się przedstawienie. Od razu w oczy rzuciła się nam przepiękna scenografia, która wprowadziła zgromadzoną publiczność w świąteczny nastrój. O dobrą zabawę i miłe doznania słuchowe zadbali zaś zdolni aktorzy, wokaliści oraz tancerze z naszej szkoły, którzy przybliżyli nam historię Bożego Narodzenia raz jeszcze, tym samym prezentując nam swoje umiejętności i talenty. Całe widowisko uświetniły tradycyjne polskie kolędy
i pastorałki, które można było zaśpiewać razem ze szkolnym chórkiem.

 Cała publiczność wynagrodziła aktorów gromkimi brawami. Te jasełka będę zapamiętane przez wszystkich, a na kolejne czekamy z niecierpliwością  przez następny rok.

W realizacji tego przedsięwzięcia pomógł nam sprzęt nagłaśniający wraz z mikrofonami oraz zestaw do konstruowania teł pozyskany w ramach programu Laboratoria przyszłości,
z którego korzystaliśmy również podczas prób do przedstawienia. Całe widowisko zostało natomiast uwiecznione aparatem fotograficznym oraz kamerą pochodzącą z wyżej wymienionego programu.

Zdjęcia 

Lekcje techniki w klasie VI

Na lekcjach techniki w klasie VI dzięki zakupionym w ramach programu „Laboratoria przyszłości” zestawom edukacyjnym do montażu obwodów elektrycznych uczniowie mogli samodzielnie budować i sprawdzać działanie obwodów połączonych ze sobą szeregowo, równolegle lub w sposób mieszany.

Na początku uczniowie zapoznali się z zawartością zestawu, do czego służą jego poszczególne elementy. Przykładowe schematy przedstawione w instrukcji zawierały opisy wyjaśniające zasadę ich działania. Budując obwody emitujące efekty świetlne itp. dzieci dowiedziały się, jak działają elementy elektryczne.

Zestaw pozwolił na poznanie i praktyczne zastosowanie obwodu zamkniętego
i otwartego prądu elektrycznego. Umożliwił rozwijanie umiejętności samodzielnego myślenia oraz zdolności manualnych uczniów.  

Uczniowie byli zainteresowani w czasie lekcji, pracowali chętnie pod opieką nauczyciela. Obwody elektryczne nie są im już obce…

Zdjęcia 

Konkurs Kolęd

W niedzielne popołudnie 15 stycznia 2023 r. uczniowie naszej szkoły wzięli udział w Gminnym Konkursie Kolęd w Brzeźnicy pod tytułem "Śpiewajmy Mu nowe pienie".

Wszyscy wykazali się dużymi zdolnościami, zdobywając wysokie lokaty. Komisja konkursowa oceniając występy młodych wokalistów kładła szczególny nacisk na dobór repertuaru, interpretację wokalną i muzyczną, poczucie rytmu oraz ogólny wyraz artystyczny. Dzięki LABORATORIUM PRZYSZŁOŚCI mogliśmy wykorzystać na próbach sprzęt nagłaśniający, aby dobrze przygotować się na konkurs.

A oto zdobyte lokaty:

III miejsce: Jędra Franciszek klasa I

I miejsce- Grupa muzyczna w składzie: Jędra Leon, Kutermak Malwina, Kutermak Anna, Mikołajek Oliwia, Szydłowska Wiktoria, Wawro Milena

Wszystkim gratuluję i życzę dalszych sukcesów . Rodzicom dziękuję za współpracę.

Kozioł Lucyna

Zdjęcia

 

 

Laboratoria Przyszłości - Grudzień 2022

ZDROWE ŚNIADANIE w kl. III

W czwartek – 01.12.2022 r. uczniowie klasy III przygotowali wspólne śniadanie.
Z dostarczonych przez rodziców zdrowych i pożywnych produktów dzieci wykonały tosty - zdrowe kanapki na gorąco. Chętnie komponowały kanapki, które przed zjedzeniem trafiały do opiekacza. Uczniowie samodzielnie obsługiwali opiekacz (oczywiście z zachowaniem wszelkich środków ostrożności).

Dzieci były bardzo dumne z siebie i efektów swojej pracy. Tosty z dodatkiem pomidorów koktajlowych i innych warzyw, bardzo wszystkim smakowały.

Dzięki programowi - Laboratoria Przyszłości nasza szkolna kuchnia wzbogaciła się o różne narzędzia i urządzenia, z których możemy korzystać w trakcie takich zajęć i które ułatwiają nam pracę. Już niedługo zorganizujemy nowe zajęcia, tym razem coś na słodko, ale zdrowo! 

 Zobacz zdjęcia

Wykonanie makatki na krośnie tkackim w kl.V

Na lekcjach techniki w klasie V dzięki zakupionym w ramach programu „Laboratoria przyszłości” krosnom tkackim dla każdego ucznia oraz kolorowym włóczkom mogliśmy wykonać kolorowe makatki.

Na początku uczniowie zapoznali się z budową takiego krosna, do czego służą jego poszczególne elementy, jak prawidłowo poprowadzić wątek i osnowę w krośnie oraz ściegi, aby powstała kolorowa makatka.

Na kolejnych lekcjach uczniowie z zapałem, ale i też w skupieniu tkali na krośnie makatki, według swojego pomysłu. Uczniowie przekonali się, że powstanie takiej makatki nie jest wcale takie trudne i skomplikowane, jak wydawało im się na początku…

Zobacz zdjęcia

Wykonanie ozdób choinkowych w kl.IV

Ozdoby choinkowe dla dzieci i dekoracje świąteczne, to co roku temat numer jeden. Przygotowania do świąt, wspólne dekorowanie domu i ozdabianie choinki samodzielnie wykonanymi dekoracjami to cała magia i urok grudniowych dni.

 Na lekcji techniki w klasie IV dzięki zakupionym w ramach programu „Laboratoria przyszłości” pistoletom do klejenia na gorąco mogliśmy wykonać zawieszki na choinkę.

Do wykonania ozdób na choinkę użyliśmy szyszek oraz kolorowego: filcu, pianki, pomponików, drucików, włóczek oraz ruchomych oczek, które mogliśmy w szybki i łatwy sposób połączyć (oczywiście przy zachowaniu ostrożności) za pomocą pistoletów i kleju na gorąco.

Powstały wyjątkowe i niepowtarzalne piękne mikołaje, renifery, aniołki, choinki, które staną się ozdobą w każdym domu w nadchodzące Święta Bożego Narodzenia. Takie ozdoby świąteczne robione przez dzieci są wyjątkowe!

Efekty pracy czwartoklasistów możemy zobaczyć na zdjęciach.

Jak zawsze korzystamy z aparatu fotograficznego, zakupionego również
w ramach programu Laboratoria Przyszłości, aby nasze działania zostały udokumentować.

Laboratoria Przyszłości - Listopad 2022

W ramach projektu "Laboratoria Przyszłości" w listopadzie wykonaliśmy następujące zadania: 

Szkolny Konkurs Recytatorski

W dniu 27.10.2022r. w naszej Szkole został zorganizowany konkurs recytatorski, któremu przyświecał mickiewiczowski fragment Ody do Młodości – Tam sięgaj, gdzie wzrok nie sięga; Łam, czego rozum nie złamie: (…)

poznajPolske