Szczegółowe zasady i kryteria oceniania zachowania
Zasady oceny zachowania uczniów / Statut ZSP Łączany
§ 48
1. Śródroczna i roczna ocena klasyfikacyjna zachowania uwzględnia następujące
podstawowe obszary:
1) wywiązywanie się z obowiązków ucznia;
2) postępowanie zgodne z dobrem społeczności szkolnej;
3) dbałość o honor i tradycje szkoły;
4) dbałość o piękno mowy ojczystej;
5) dbałość o bezpieczeństwo i zdrowie własne oraz innych osób;
6) godne, kulturalne zachowanie się w szkole i poza nią;
7) okazywanie szacunku innym osobom.
2. Ocena klasyfikacyjna zachowania nie ma wpływu na:
1) oceny klasyfikacyjne z zajęć edukacyjnych;
2) promocję do klasy programowo wyższej lub ukończenie szkoły.
3. W klasach IV – VIII śródroczną, roczną i końcową ocenę klasyfikacyjną zachowania
ustala się według następującej skali:
1) wzorowe – wz;
2) bardzo dobre – bdb;
3) dobre – db;
4) poprawne – pop;
5) nieodpowiednie – ndp;
6) naganne – nag.
4. Śródroczną i roczną ocenę klasyfikacyjną zachowania ustala wychowawca po zasięgnięciu opinii nauczycieli, uczniów danego oddziału oraz ocenianego ucznia.
5. Wszelkie uwagi dotyczące zachowania ucznia wychowawca i nauczyciele zapisują
w zeszycie obserwacji uczniów danego oddziału, a wychowawca także w dzienniku
lekcyjnym.
6. Roczna ocena klasyfikacyjna zachowania ustalona przez wychowawcę jest ostateczna
z zastrzeżeniem § 55.
WZOROWA
Uczeń otrzymuje ocenę wzorową z zachowania, jeśli spełnia wszystkie kryteria z oceny bardzo dobrej i dobrej, a ponadto wykazuje się:
wysoką kulturą osobistą w relacjach z dorosłymi i kolegami w szkole i poza szkołą,
obowiązkowością i aktywnością szkolną i pozaszkolną,
rozwijaniem zainteresowań i uzdolnień w szkole i poza szkołą,
BARDZO DOBRA
Uczeń otrzymuje ocenę bardzo dobrą z zachowania, jeśli spełnia wszystkie kryteria
z oceny dobrej i wykazuje się:
świadczeniem pomocy koleżeńskiej,
aktywnością szkolną i pozaszkolna,
DOBRA
Uczeń otrzymuje ocenę dobrą z zachowania, jeśli spełnia wszystkie poniższe kryteria:
pracuje na miarę możliwości,
wypełniania obowiązki szkolne,
szanuje cudzą własność,
dba o wygląd zewnętrzny (czyste ubranie, brak makijażu, tatuażu, naturalny kolor włosów, noszenie 1 pary kolczyków- tylko w uszach),
dba o kulturę języka,
wystrzega się nałogów,
właściwie reaguje na upomnienia,
przejawia szacunek do tradycji narodowych i środowiskowych,
reaguje na przejawy przemocy i wandalizmu,
nie używa telefonu innych nośników telekomunikacyjnych na lekcji,
POPRAWNA
Uczeń otrzymuje ocenę poprawną z zachowania, jeśli :
jest bierny na zajęciach szkolnych,
nie wywiązuje się ze wszystkich obowiązków,
wykazuje chęć poprawy zachowania,
reaguje na upomnienia starszych,
ma nieliczne nieusprawiedliwione nieobecności (3 dni w semestrze lub 10 godzin),
ma spóźnienia na zajęcia szkolne,
nie używa telefonu innych nośników telekomunikacyjnych na lekcji,
NIEODPOWIEDNIA
Uczeń otrzymuje ocenę nieodpowiednią z zachowania, jeśli :
przejawia negatywny stosunek do obowiązków szkolnych,
wykazuje brak szacunku do mienia szkolnego,
opuszcza teren szkoły w czasie przerw,
posługuje się wulgaryzmami,
stosuje przemocy wobec kolegów i pracowników szkoły,
bierze udział w bójkach,
celowo dezorganizuje zajęcia (ciągłe rozmowy, głośne komentarze),
nie reaguje na upomnienia,
oszukuje w czasie prac kontrolnych,
opuszcza zajęcia - wagary (4 -5 dni w semestrze lub 20 godzin),
celowo spóźnienia się na lekcje,
stwarza sytuacje zagrażającej bezpieczeństwu uczniów i nauczycieli,
nie używa telefonu innych nośników telekomunikacyjnych na lekcji,
NAGANNA
Uczeń otrzymuje ocenę naganną z zachowania, jeśli :
niszczy mienie szkolne,
pije alkohol i pali papierosy na terenie szkoły i w trakcie zajęć pozaszkolnych,
rozprowadza, używa narkotyki i inne substancje psychoaktywne,
przychodzi do szkoły pod wpływem upojenia alkoholowego lub narkotycznego,
wagaruje i spóźnienia się,
dokonuje kradzieży w szkole,
ma sprawę na policji lub w sądzie,
psychiczne lub fizyczne znęcanie się nad kolegami i nauczycielami,
używa telefonu innych nośników telekomunikacyjnych na lekcji
7. Przy ustalaniu oceny klasyfikacyjnej zachowania ucznia, u którego stwierdzono zaburzenia rozwojowe, wychowawca uwzględnia wpływ stwierdzonych zaburzeń lub odchyleń
na jego zachowanie.
8. Ocena klasyfikacyjna zachowania nie ma wpływu na:
1) oceny klasyfikacyjne z zajęć edukacyjnych;
2) promocję do klasy programowo wyższej lub ukończenie szkoły.
11. Nauczyciele są zobowiązani do wpisywania bieżących uwag w „klasowych zeszytach”. Wychowawca, na podstawie uwag i własnych obserwacji, ocenia ucznia jeden
raz w trakcie okresu oraz na koniec okresu i roku.