WYMAGANIA EDUKACYJNE Z INFORMATYKI
Zespół Szkolno Przedszkolny w Łączanach
- Postanowienia ogólne
Przedmiotowe Zasady Oceniania zostały opracowany na podstawie:
- Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów w szkołach oraz przeprowadzania sprawdzianów i egzaminów w szkołach publicznych;
- Programu nauczania informatyki,
- Podstawy programowej kształcenia ogólnego z informatyki w drugim etapie kształcenia;
- Wewnątrzszkolnych Zasad Oceniania;
- Statutu szkoły.
- Przedmiotem oceny są:
- wiedza i umiejętności oraz wykorzystywanie własnych możliwości;
- wiadomości i umiejętności ucznia wynikające z podstawy programowej nauczania informatyki oraz wymagań programu nauczania;
- wysiłek wkładany przez ucznia;
- aktywność i systematyczność.
- Ogólne cele kształcenia:
- Rozwijanie umiejętności posługiwania się sprzętem komputerowym.
- Przygotowanie do korzystania ze środków techniki informacyjnej.
- Kształtowanie umiejętności posługiwania się językiem komputerowym.
- Rozwijanie zainteresowań techniką komputerową i wdrażanie do świadomego korzystania z niej.
- Wskazanie użyteczności komputerów w nauce, pracy i zabawie.
- Ocenie podlegają:
- Praca na lekcji:
- ćwiczenia praktyczne;
- odpowiedzi ustne (znajomość danych zagadnień, posługiwanie się terminami i pojęciami informatycznymi);
- prezentowanie samodzielnie opracowanych zagadnień;
- aktywność, systematyczność oraz jakość pracy;
- współpraca w grupie;
- stosowanie zasad bezpieczeństwa i właściwej organizacji pracy oraz higieny na stanowisku komputerowym.
- Sprawdziany i testy wiadomości i umiejętności.
- Kartkówki.
- Prace domowe, prace zadawane w nauce zdalnej.
- Prace podejmowane z własnej inicjatywy na przykład: referaty, prezentacje, plansze poglądowe, instrukcje itp.
- Wykonane prace dodatkowe.
- Udział w konkursach, olimpiadach.
W przypadku nieobecności uczeń ma obowiązek zaliczenia sprawdzianu w terminie nieprzekraczającym dwa tygodnie od momentu przyjścia do szkoły (nauczyciel wpisuje „bp” do dziennika, po zaliczeniu zamienia „bp” na ocenę). W przypadku stwierdzenia, że uczeń unika zajęć (wagaruje) nauczyciel może wstawić za brak zaliczenia danego działu programowego ocenę niedostateczną. Uczeń ma prawo poprawiać ocenę niedostateczną z pracy klasowej. Poprawkowy sprawdzian należy napisać w terminie jednego tygodnia od otrzymania sprawdzonej pracy. Nauczyciel może wyrazić zgodę na poprawienie oceny innej niż niedostateczna.
Obszary aktywności ucznia będące przedmiotem oceny:
- posługiwanie się pojęciami, narzędziami oraz prawidłową terminologią informatyczną;
- stosowanie zasad bezpieczeństwa i właściwej organizacji pracy oraz higieny na stanowisku komputerowym;
- efektywna praca z poznanymi programami komputerowymi służąca osiąganiu przewidzianych rezultatów;
- umiejętność rozwiązywania problemów oraz dobór skutecznych metod;
- zastosowanie zdobytej wiedzy i umiejętności w sytuacjach praktycznych;
- aktywność i systematyczność.
V. Kryteria i sposoby oceniania
Oceny ustala się w stopniach według tradycyjnej skali:
Stopień celujący - 6
Stopień bardzo dobry - 5
Stopień dobry - 4
Stopień dostateczny - 3
Stopień dopuszczający - 2
Stopień niedostateczny - 1
Ustala się ogólne kryteria ocen z informatyki:
- Ocenę celującą otrzymuje uczeń, który:
- Posiadł wiedzę i umiejętności znacznie wykraczające poza program nauczania;
- Prowadzi samodzielną i twórczą działalność rozwijającą własne uzdolnienia;
- Biegle posługuje się zdobytymi wiadomościami w rozwiązywaniu problemów teoretycznych lub praktycznych, proponuje rozwiązania nietypowe.
- Osiągnął sukcesy w konkursach i olimpiadach informatycznych
- Spełnia wszystkie powyższe kryteria.
- Ocenę bardzo dobrą otrzymuje uczeń, który:
- Opanował pełen zakres wiedzy i umiejętności określonych programem nauczania;
- Sprawnie komunikuje się z komputerem za pomocą systemu operacyjnego i w pełni wykorzystuje jego możliwości;
- Swobodnie posługuje się oprogramowaniem użytkowym, umiejętnie dobiera je do wykonywanych zadań;
- Dobrze zna pojęcia informatyczne, występujące w programie nauczania i swobodnie je stosuje;
- Posiadaną wiedzę informatyczną stosuje w zadaniach praktycznych i teoretycznych;
- Ocenę dobrą otrzymuje uczeń, który:
- Posiadła niepełny zakres wiedzy i umiejętności określonych programem nauczania w danej klasie;
- Poprawnie stosuje nabyte wiadomości, rozwiązuje samodzielnie typowych zadania teoretycznych i praktyczne;
- Poprawnie posługuje się oprogramowaniem użytkowym;
- Umiejętnie korzysta z pomocy wszelakich środków masowego przekazu
- Zakres jego wiadomości przekracza wymagania zawarte w podstawie programowej.
- Sprawnie komunikuje się z systemem operacyjnym;
- Ocenę dostateczną otrzymuje uczeń, który:
- Opanował wiadomości i umiejętności określone programem nauczania na poziomie nie przekraczającym wymagań zawartych w podstawach programowych;
- Rozwiązuje typowe zadania teoretyczne i praktyczne o średnim stopniu trudności i przy pomocy nauczyciela;
- Stosuje zdobytą wiedzę do celów poznawczych i teoretycznych pod kierunkiem nauczycieli;
- Umie komunikować się z komputerem za pomocą systemu operacyjnego;
- Umie uruchomić omawiane oprogramowanie użytkowe;
- Popełnia liczne błędy merytoryczne;
- Ocenę dopuszczającą otrzymuje uczeń, który:
- Posiada braki w opanowaniu podstawy programowej, ale braki te nie przekreślają możliwości uzyskania przez ucznia podstawowej wiedzy z informatyki;
- Rozumie pytania i polecenia;
- Zna pojęcia informatyczne występujące w materiale nauczania;
- Wie, czym zajmuje się informatyka i jakie programy użytkowe są omawiane;
- Poprawnie uruchamia komputer i omawiane programy użytkowe;
- Potrafi zastosować omawiane wiadomości do wykonania bardzo prostych czynności;
- Popełnia liczne błędy merytoryczne;
6. Ocenę niedostateczną otrzymuje uczeń, który:
- Nie opanował wiadomości i umiejętności określonych w podstawie programowej, a braki te uniemożliwiają mu dalsze zdobywanie wiedzy w zakresie tego przedmiotu;
- Nie zna pojęć informatycznych występujących w programie nauczania;
- Nie potrafi zastosować nabytych wiadomości do zadań praktycznych;
- Nie rozumie poleceń i pytań;
- Nie wie, czym zajmuję się informatyka i nie wie, jakie są jej metody;
- Nie potrafi uruchomić omawianego programu użytkowego;
- Nie potrafi komunikować się z systemem operacyjnym;
- W wypowiedziach popełnia liczne błędy merytoryczne;
VI. Ustalanie oceny semestralnej i końcowej
a. Ocena końcowa (semestralna, roczna) nie jest średnią arytmetyczną ocen cząstkowych.
b. Ocena semestralna lub końcowa może być podwyższona przez nauczyciela do oceny o jeden stopień wyższej w przypadku, gdy uczeń osiągał sukcesy w konkursach informatycznych.
c. Uczniowie, którzy w semestrze mają ponad 50% godzin nieobecności, nie będą klasyfikowani.
VII. Nieprzygotowanie się ucznia do zajęć lekcyjnych.
- Uczeń ma prawo dwa razy w semestrze zgłosić nieprzygotowanie do lekcji i brak zadania domowego, które nauczyciel odnotuje w dzienniku i nie będzie ono brane pod uwagę przy klasyfikacji semestralnej czy rocznej.
- Zgłoszenie braku przygotowania musi się odbyć na początku lekcji, a nie w czasie jej trwania.
- Jeżeli w danym dniu nauczyciel planuje kartkówkę, uczeń zgłaszający nieprzygotowanie również pisze, lecz jego praca w momencie niepowodzenia nie będzie oceniana.
- Prawo to nie dotyczy sprawdzianów i kartkówek zapowiadanych wcześniej.
- Osoby, które były nieobecne na lekcjach dłużej niż tydzień mają automatycznie usprawiedliwione nieprzygotowanie.
VIII. Postanowienia końcowe
- O przedmiotowych zasadach oceniania uczniowie informowani są na pierwszych zajęciach lekcyjnych.
- Na zajęciach obowiązuje zawarty w danym roku szkolnym kontrakt z uczniami, w którym szczegółowo określony jest sposób oceniania oraz zagadnienia dotyczące obowiązków ucznia i nauczyciela związanych z przedmiotem.
Szczegółowe wymagania edukacyjne: