INSTRUKCJA dla nauczycieli, uczniów i ich rodziców w czasie przejścia na nauczanie zdalne klas IV-VIII
w Zespole Szkolno-Przedszkolnym w Łączanach


1. Szkoła prowadzi realizację zadań w okresie czasowego ograniczenia jej funkcjonowania wg planu lekcyjnego obowiązującego dotychczas. Od uczniów klas 4-8, wymagana jest obecność ucznia w czasie rzeczywistym na lekcji, co potwierdza się jego aktywnością (kamera, mikrofon lub czat).



2. Podstawowym kanałem komunikacji pomiędzy nauczycielami, rodzicami i uczniami jest e-dziennik VULCAN, na którym nauczyciele będą informowali w zakładce „zadania domowe” o przebiegu lekcji. Do pracy zdalnej z uczniami nauczyciele będą wykorzystywać także narzędzia w ramach planu Microsoft Office 365 dla szkół, w szczególności Microsoft Teams. Uczniowie klas 1-3 szkoły podstawowej w przypadku nauki zdalnej, korzystają tylko z dziennika VULCAN.
3. O możliwościach stosowania MS Office 365 dla edukacji z zachowaniem zasad bezpieczeństwa w sieci można przeczytać: https://news.microsoft.com/pl-pl/features/aka-ms-zdalnaszkola" style="color: white; cursor: pointer; text-decoration: underline; font-family: Lato-Light; font-size: 16px; font-style: normal; font-variant-ligatures: normal; font-variant-caps: normal; font-weight: 400; letter-spacing: normal; orphans: 2; text-align: start; text-indent: 0px; text-transform: none; white-space: normal; widows: 2; word-spacing: 0px; -webkit-text-stroke-width: 0px; background-color: rgb(34, 187, 110);" rel="noopener">https://news.microsoft.com/pl-pl/features/aka-ms-zdalnaszkola/
4. Uczniowie, rodzice i nauczyciele sprawdzają codziennie wiadomości i komunikaty w dzienniku oraz na platformie MS Teams (z wyjątkiem weekendu).
5. Każdy nauczyciel ustala z grupą/klasą szczegółowe zasady współpracy, m. in. sposób i terminy rozliczania realizowanych ćwiczeń i zadań oraz zasady ich oceniania.
6. Każdy nauczyciel może ustalić z daną grupą/klasą dodatkowe, dostępne dla wszystkich uczniów z grupy/klasy kanały kontaktu. Dodatkowe sposoby zdalnego kontaktu pełnią funkcję uzupełniającą/wspomagającą.
7. Uczniowie starają się pracować samodzielnie według podanych wskazówek, w razie trudności kontaktują się z nauczycielem przedmiotu wykorzystując ustalone formy komunikacji.
8. Jeśli odrobione zadania mają być sprawdzone/ocenione – uczniowie przesyłają je nauczycielom w sposób, który wskazał nauczyciel. Po upływie terminu przesłania pracy nauczyciel wpisuje „brak pracy” ("Bp") z przedmiotu, (nauczyciel czeka na odesłanie pracy, nawet jeśli minął termin, aby mógł ją ocenić). Jeśli do tygodnia od wpisania „braku pracy” uczeń nie odeśle jej, nauczyciel wpisuje ocenę niedostateczną.
9. Nauczyciel, który zadał zadanie, informuje ucznia o zwrotnym otrzymanym zadaniu (wpisanie oceny lub informacja o otrzymaniu pracy) do tygodnia.
10. Jeśli uczeń, z przyczyn niezależnych od niego, w określonym czasie nie wywiąże się z obowiązku kontaktu z nauczycielem, jest zobowiązany ustalić z nauczycielem nowy termin wykonania zadanej pracy.
11. Pedagog pracuje zgodnie z podanymi godzinami swoich dyżurów.
12. Wszelkie problemy z dostępnością do sprzętu/Internetu wpływające na możliwość zdalnej realizacji zadań przez ucznia powinny być niezwłocznie zgłaszane do wychowawcy klasy.
Zachowanie ucznia podczas zajęć prowadzonych zdalnie:
1. Uczeń zasiada przed komputerem, loguje się do aplikacji w takim czasie, aby punktualnie mógł uczestniczyć w lekcji.
2) Uczeń ma obowiązek przygotować podręcznik, zeszyt ćwiczeń i zeszyt przedmiotowy oraz inne materiały wskazane przez nauczyciela.
3) Uczniowie podczas lekcji zabierają głos jedynie wówczas, gdy zostaną uprzednio poproszeni przez nauczyciela.
4) Uczeń może zgłosić chęć zabrania głosu na czacie. Nauczyciel kończy swoją wypowiedź lub ją przerywa i wskazuje, kiedy uczeń może się wypowiedzieć.
5) W czasie lekcji głos zabiera w danym czasie tylko jedna osoba, wyznaczona przez nauczyciela. Pozostali uczniowie słuchają wypowiedzi.
6) Zabrania się w czasie lekcji online wyłączać głośniki innych uczniów lub nauczyciela, komentować wypowiedzi czy w inny sposób zakłócać zajęcia.
7) Jeżeli istnieją takie możliwości, uczeń włącza również kamerę.
8) Za niewłaściwe zachowanie w czasie lekcji będą wyciągane konsekwencje zgodnie ze statutem szkoły.
9) Lekcji nie wolno nagrywać, fotografować, robić print screenów i upubliczniać.