Ćwiczenia do wykonania w przerwie w nauce zdalnej.
Zasadnicze ich działanie polega na usunięciu lub przynajmniej zmniejszeniu zmęczenia. Ćwiczenia takie zapewniają:
- Ożywienie funkcji wegetatywnej, tzn. pobudzenie czynności płuc i serca
- Odprężenie nerwowo-psychiczne przez skierowane uwagi dziecka na inne tory
- Korektę postawy ciała przez rozciągnięcie mięśni przykurczonych i zmuszenie do pracy mięśni rozciągniętych
- Odprężenie analizatora wzrokowego, polegającej na zmianie akomodacjo oka
- Odprężenie analizatora słuchowego, w wypadku głośnej lekcji
Przerwy w czasie nauki zdalnej) powinny stanowić integralną część procesu nauczania i wychowania, mają mobilizować uczniów do pracy i podnosić efekty lekcji. Przeznaczenie kilku minut na ćwiczenia, mimo pozornej straty czasu, regeneruje siły dziecka i w konsekwencji podnosi efekty pracy, pełna sprawność fizjologiczna jest bowiem podstawowym warunkiem powodzenia w nauce. Ćwiczenia należy rozpoczynać między lekcjami w domu. Sygnałem do wprowadzenia „mikropauzy” powinny być zaobserwowane przez opiekuna lub samego ucznia, objawy zmęczenia uczniów: spadek percepcji, wiercenie się, oznaki niepokoju.
Czas pojawienia się objawów zmęczenia zależy od:
- Wieku uczniów (dzieci młodsze na ogół męczą się szybciej niż starsze)
- Stopnia wdrożenia w obowiązek szkolny
- Charakteru lekcji (lekcja interesująca mniej nuży niż lekcja mało ciekawa)
- Miejsca lekcji w planie dziennym (im późniejsza lekcja, tym większe zapotrzebowanie na przerwę)
- Pory roku (wiosną organizm jest najmniej odporny na zmęczenie)
Przykłady zestawów ćwiczeń do samodzielnego wykonania w domu.
I zestaw
- „Rysowanie kół głową”. W siadzie w ławce, obszerne krążenia głową w prawo i w lewo.
- „Malowanie ścian i sufitu”. W staniu, ruchy naśladujące malowanie, prawą i lewą ręką.
- „Drzewa na wietrze”. Stojąc w lekkim rozkroku ze wzniesionymi w górę ramionam – skłony boczne z ruchem dłoni i palców (chwianie się gałęzi podczas wiatru).
- „Małe i duże piłeczki”. Niskie i wysokie podskoki na palcach naśladujące odbijanie się piłek małych i dużych.
- „Nadmuchiwanie balonika”. Głęboki wdech nosem i wydech ustami do balonika.
II zestaw
- Stanie w postawie rozkrocznej – skłony głowy w prawo i w lewo z dotykaniem uchem barku.
- Stanie w rozkroku z lekkim pochyleniem tułowia w przód – ruchy ramion, jak przy pływaniu crawlem lub żabką.
- W staniu z rękami splecionymi przed sobą - przekładanie nogi lewej, później prawej ponad rękami, powrót nóg.
- Podskoki na lewej nodze z głową przechyloną w lewą stronę - „wylewanie wody z ucha po kąpieli”, to samo na drugiej nodze.
- Siedząc w ławce (na krześle), ręce na pulpicie - powolny wznos ramion w górę w skos – wdech, opust ramion w dół – wydech.
III zestaw
- Prawidłowe wchodzenie i wychodzenie z ławki, (wstawianie i siadanie na krześle)
- Podskoki pajacyki
- „Drzewo na wietrze – krzywe i proste drzewo” ręce wyprostowane w górę i skłony.
- „Pranie, wykręcanie i wieszanie bielizny”
- Głębokie wdech i wydechy
IV zestaw
- Marsz w miejscu na palcach
- Piłka skacze: małe podskoki w miejscu
- Krążenia barków w przód i w tył
- Ćwiczenia równoważne – „bocian”
- Głębokie wdechy i wydechy
V Zestaw
- Rytmiczne wdechy i wydechy siedząc w ławce – skłony głowy w przód i w tył ( potakiwanie ), oraz skręty głowy w prawo i lewo (przeczenie ).
- W postawie zasadniczej skurcz ramion pionowy – ruch kołowy łokciami ( mały wiatraczek ).
- Półprzysiady – rytmiczne wspięcie i powrót do półprzysiadu (sprężynka )
- Marsz z wysokim unoszeniem kolan jazda na rowerze .
- Ćwiczenia oddechowe : naśladowanie gry na puzonie - głębokie wdechy i wydechy.